ساخت و بهینه‌سازی رده سلولی صنعتی تولید‌کننده آنتی‌بادی‌های درمانی ودولیزوماب (Vedolizumab)، پانیتوموماب (Panitumumab) و  ارنوماب (Erenumab)

شرکت رادین زیست فناور افتخار دارد اولین تولید کننده در زمینه ساخت رده‌های سلولی با هدف تولید پروتئین‌های نوترکیب درمانی باشد. اين شرکت متشکل از تیمی متخصص و خبره در رشته‌های بیوتکنولوژی پزشکی و دارویی می‌باشد. بخشی از دانش فنی به کار گرفته شده در زمینه ساخت رده‌های سلولی صنعتی منتج از تحقیقات انجام گرفته در اجرای طرح ساخت رده سلولی بیان‌کننده آنتی‌بادی اومالیزوماب می‌باشد، که در رساله‌های دکترای اعضای موسس شرکت در انستیتو پاستور تهران به انجام رسید. نتایج حاصل از این تحقیقات در ژورنال‌های معتبر علمی به چاپ رسیده است . همچنین تحقیقات فوق به ثبت اختراع داخلی در این حوزه نیز منجر گردیده است . با اشراف به وجود خلأ تولید این سلول‌ها درکشور، تصمیم به ادامه این راه گرفته شد. ابتدا با توجه به پارامترهای اقتصادی، نیازسنجی بیماران و بازار مصرف، آنتی‌بادی ودولیزوماب جهت درمان بیماری کرون و کولیت السراتیو به عنوان داروی هدف انتخاب شد. پس از ماه‌ها تلاش سلول صنعتی تولید کننده این دارو تهیه گردید و پس از کسب تاییدیه‌های معتبر به فروش رسید و هم اکنون در دسترس بیماران می باشد. از دیگر پروژه ها می‌توان به ساخت رده سلولی صنعتی تولید‌کننده آنتی‌بادی درمانی پانیتوموماب جهت درمان بیماری سرطان کلون اشاره نمود. همچنین پروژه ساخت رده سلولی صنعتی تولید‌کننده آنتی‌بادی درمانی ارنوماب جهت درمان بیماری میگرن نیز در سال 1400 با موفقیت اجرا گردید، و این داروهای با ارزش به زودی در دسترس بیماران خواهند بود.

پروژه‌های ما

با پروژه‌های ما بیشتر آشنا شوید....

سلول درمانی سرطان لوکمیای لنفوبلاستیک حاد
​​​​​​​(CAR T-CELL Therapy in B-ALL)

لوکمیای لنفوبلاستیک حاد Acute lymphoblastic leukemia (ALL) یکی از انواع سرطان‌های رایج در کودکان است، که در آن یکی از سلول‌های ایمنی فرد بیمار به نام سلول‌های لنفوسیت B با مشکلاتی مواجه می‌شوند. این بیماری در مغز استخوان فرد بیمار آغاز می‌شود. سلول های سرطانی لوکمیا با تکثیر سریع همه بافت را در بر می‌گیرند، لذا محلی برای تولید سلول‌های دیگر خونی باقی نمی‌گذارند. میزان شیوع بیماری لوکمیای حاد 4 نفر در هر 100 هزار نفر در هر سال است. روش‌های درمان این بیماری نظیر شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان تا حد زیادی به بهبود بیمار کمک می‌کند. یکی از روش‌های درمان این بیماری توسط CAR T Cell ها است. به دلیل اینکه بیماری ALL ممکن است حتی پس از درمان‌های رایج مجددا عود کند FDA این روش ژن درمانی را برای کودکان و نوجوانانی که بیماری حتی با وجود شیمی درمانی، رادیوتراپی و پیوند مغز استخوان مجددا بازگشته است و یا بیماری آنها اصلا با این روش‌ها بهبود نشده است، مجاز اعلام کرده است. در این روش از سلول‌های ایمنی (لنفوسیت‌های T) فرد (Autologous) برای مقابله با سرطان استفاده می‌شود. استفاده از لنفوسیت‌های T اتولوگ به منظور بیان گیرنده کایمریک علیه تومور مارکرهای سرطانی و استفاده از آنها در ایمنی درمانی اکتسابی سرطان یکی از انواع روش‌های سلول درمانی است. در این تحقیق ابتدا ویروس حاوی ژن گیرنده کایمریک توسط روش‌های مولکولی و در نهایت انتقال وکتورهای ویروسی به یک سلول تولید کننده ویروس، تولید می‌شوند. سپس لنفوسیت‌های T از سلول‌های خون محیطی فرد بیمار جداسازی می‌شود و با استفاده از ویروس‌های تولید شده در مرحله قبل ترانسداکت می‌شوند. به این ترتیب سلول‌های لنفوسیت T در حالت ex-vivo متحمل تغییر ژنتیکی می‌شوند و در سطح خودشان گیرنده‌های CAR را که بر علیه آنتی ژن سرطانی  (در این تحقیق CD19) هستند،  بیان می‌کنند. به این ترتیب سلول‌های T فعال شده و قادر می‌شوند با سلول‌های سرطانی لنفوسیت B که در سطح خودشان آنتی ژن توموری را بیش از حد بیان می‌کنند واکنش دهند و منجر به از بین رفتن و در نهایت کاهش تعداد آنها شوند. شرکت رادین زیست فناور مفتخر است به عنوان یکی از بازوهای اجرایی پروژه کارتی سل درمانی، برای اولین بار در کشور عزیزمان موفق به راه اندازی ژن درمانی و درمان اولین بیمار سرطانی شود.

تولید پروتئین های هیدرولیز شده طبیعی
​​​​​​​ (بیوپپتیدهای زیستی)

کشور ایران بعد از عربستان بیشترین مصرف¬کننده محصولات آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه می‌باشد. حالآنکه حجم بالایی از محصولات مورد استفاده به صورت وارداتی و قاچاق می‌باشد و در سال ۲۰۱۷ حجم واردات لوازم آرایشی در ایران  ۱/۲ میلیارد دلار بوده است. در سالیان اخیر به دلیل اهمیت تولید داخل، طی ممنوعیت واردات رسمی، سهم تولید داخل این محصولات به میزان چشم‌گیری افزایش یافته و در حال رشد می‌باشد. بنابراین در گام بعدی به دنبال بومی سازی تولید این محصولات و نیازمندی کارخانجات تولیدی به مواد اولیه باکیفیت و مقرون به صرفه و در دسترس این شرکت دانش بنیان برای اولین بار شروع به راه اندازی واحد تحقیق و توسعه و تولید مواد اولیه بر پایه پروتئین جهت مصارف در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی نمود. 
سبد این محصولات شامل انواع گوناگونی از هیدرولیز پروتئین‌ها منجمله: کراتین، گندم، سویا، کلاژن، شیر و ابریشم است. این محصولات با جدیدترین روش های روز دنیا و با کیفیتی مشابه به استانداردهای مطلوب اروپایی و امریکایی قابل ارائه به بازار صنایع آرایشی بهداشتی در داخل و خارج ایران عزیز می‌باشد.